Strukturované programování (též strukturovaný programovací jazyk) označuje v informatice programovací techniku, kdy se implementovaný algoritmus rozděluje na dílčí úlohy (t.j. procedury či funkce), které se spojují v jeden celek. Na strukturované programování lze nahlížet jako na podmnožinu imperativního programování, avšak s jistými omezeními – k implementaci v počítačovém programu se používá vybraných řídicích struktur, ostatní struktury nejsou povoleny a u strukturovaného programování se např. nepoužívá řídicí příkaz skoku.
Příklady dílčích úkolů:
Cykly(Opakuje nějaký fragment kódu)
Podmínky(štěpí algoritmus podle toho jestli podmínka platí, nebo ne)
příklad cyklu for jazyka JAVA:
Tento cyklus má stanovený pevný počet opakování a hlavně obsahuje tzv. řídící proměnnou (celočíselnou), ve které se postupně během běhu cyklu mění hodnoty. Syntaxe (zápis) cyklu for je následující:
for (promenna; podminka; prikaz)
- promenna je řídící proměnná cyklu, které nastavíme počáteční hodnotu (nejčastěji 0, protože v programování vše začíná od nuly, nikoli od jedničky). Např. tedy int i = 0. Samozřejmě si můžeme proměnnou i vytvořit někde nadtím a už nemusíme psát slovíčko int, bývá ale zvykem používat právě int i.
- podminka je podmínka vykonání dalšího kroku cyklu. Jakmile nebude platit, cyklus se ukončí. Podmínka může být např (i < 10).
- prikaz nám říká, co se má v každém kroku s řídící proměnnou stát. Tedy zda se má zvýšit nebo snížit. K tomu využijeme speciálních příkazů ++ a --, ty samozřejmě můžete používat i úplně běžně mimo cyklus, slouží ke zvýšení nebo snížení proměnné o 1.
for (int i=0; i < 3; i++)
{
System.out.println("Knock");
}
System.out.println("Penny!");